viernes, 23 de octubre de 2009

Abstract

Abstract (English version)

This is an action research project with a fourth-grade elementary science class that showed no improvement in terms of autonomy awareness due to a traditional teacher-centered methodology. The primary objective of the project was to increase learner autonomy awareness through the implementation of an inquiry-based learning unit. Multiple data sources were used to highlight and assess instances of increased autonomy awareness. The results showed that learners increased their autonomy awareness leading me to changes in my science teaching approach in terms of methodology, tasks, materials and classroom interactions. The intervention gave students the opportunity to ask more questions, discover scientific knowledge themselves, and communicate more with other peers, thus increasing their autonomy awareness within a student-centered classroom atmosphere.

Key words: Inquiry-based learning, autonomy awareness, student-centered learning, learning styles.

Abstract (Spanish version)

Este estudio de investigación-acción explora cómo la implementación de una unidad de aprendizaje basado en preguntas sobre los sistemas del cuerpo humano en el programa actual de ciencias de cuarto grado en el colegio Gimnasio de Los Cerros, puede aumentar en los estudiantes su conciencia de autonomía, una etapa del aprendizaje autónomo en la cual, según Nunan (1997), los alumnos se hacen más conscientes de los objetivos pedagógicos y de los materiales de aprendizaje que utilizan, y son capaces de identificar mejor sus estilos de aprendizaje preferidos dentro de un ambiente de aprendizaje centrado en el estudiante.

Conceptos clave: Aprendizaje basado en preguntas, conciencia de autonomía, aprendizaje centrado en el alumno, estilos de aprendizaje.

No hay comentarios:

Publicar un comentario